Platby za výkon dopravy vo verejnom záujme sú dôvodom sporu, ktorý môže ohroziť fungovanie prímestskej autobusovej dopravy v kraji. V spore je vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja a SAD Zvolen.

Vedenie kraja spochybnilo dodatky k zmluve o poskytnutí verejnej dopravy medzi BBSK a SAD Zvolen, ktoré podpísal ešte predchádzajúci župan Marian Kotleba. Pochybnosti koncom roku 2019 podporil aj Okresný súd vo Zvolene, podľa ktorého je predĺženie pôvodnej zmluvy o päť rokov uzatvorené v rozpore so zákonom.

„Rozsudok spôsobil, že Slovenská autobusová doprava Zvolen začala postupovať pre nás nepochopiteľným spôsobom. Verejné vyhrážky, hrubý nátlak a zastrašovanie považujem za praktiky z 90-tych rokov, ktoré v demokratickej spoločnosti nemajú miesto,“ povedal predseda BBSK Ján Lunter.

Zvýšili platby

Ešte vlani v septembri SAD Zvolen vyčíslila zálohové platby na rok 2020 vo výške 19,8 milióna eur. O štyri mesiace neskôr ich zvýšila na 34 miliónov eur.

Predseda BBSK Ján Lunter. Foto: Lenka Štepáneková

„Ohromné a bezdôvodné navyšovanie ceny na dvojnásobok sumy za rok 2018 oproti vlastnému odhadu zo septembra 2019 za žiadnych okolností akceptovať nebudeme. Navyše sa tak deje bez akýchkoľvek argumentov a opory v dátach. Ide o peniaze daňových poplatníkov a mojou povinnosťou je strážiť ich. Preto neustúpim vyhrážkam a ani nátlaku, ktorý je na nás vyvíjaný,“ vysvetlil Lunter a verejne vyzval zástupcov dopravcu na férové a konštruktívne rokovania za jedným stolom.

Bez zmluvy

Ako pre TASR (zdroj: myzvolen.sk) uviedol predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny, za súčasný stav vo verejnej doprave na území kraja je zodpovedný predseda BBSK. „Ján Lunter svojvoľnými tvrdeniami o absolútnej neplatnosti dodatku č. 9 spôsobil, že po 1. januári 2019 neexistuje medzi dopravcami v kraji a BBSK záväzný zmluvný vzťah,“ priblížil Polóny.

SAD Zvolen upravila aj nápisy na autobusoch. Foto: Milan Suja

Podľa neho samosprávny kraj doposiaľ neuhradil za tieto výkony dlh z roku 2018, ku ktorému ho viaže platná zmluva z roku 2008. Zvýšené platby, ktoré SAD Zvolen zaslala kraju, odzrkadľujú aj nedoplatky za roky 2018 a 2019, ako aj odpisy podľa zákona. Napriek tomu sa chce s vedením kraja stretnúť a rokovať.

Výsledkom ďalších rokovaní s dopravcom by mala byť nová zmluva. Tá podľa vedenia samosprávneho kraja zabezpečí bezproblémové, cenovo udržateľné a transparentné fungovanie verejnej dopravy na najbližšie dva roky. Tie chce BBSK využiť na prípravu verejnej súťaže, ktorej víťaz zabezpečí dopravu v kraji na ďalších desať rokov.

Milan Suja